Compartimentul de Servicii Educaționale Specializate – terapie logopedică

Structură a CJRAE Constanța formată din 24 Cabinete Logopedice Interșcolare care funcţionează în cadrul unităţilor de învăţământ de masă din județ.

 

Cabinete Logopedice Interșcolare

Cabinetele logopedice interșcolare sunt structuri de învățământ special integrat care funcţionează în cadrul unităţilor de învăţământ de masă.
Activitatea desfăşurată în cabinetele logopedice şcolare constă în terapia tulburărilor de limbaj şi comunicare, precum şi în elaborarea/adaptarea unor programe de intervenţie specifice, corespunzătoare principalelor tulburări ale limbajului şi comunicării;

Cui ne adresăm?

Activitatea logopedică se adresează în primul rând copiilor de vârstă preșcolară și școlară primară, dar se poate extinde și la celelalte categorii de școlari.
Intervenţia logopedică este o activitate specializată, cu caracter terapeutic-recuperatoriu de care beneficiază copiii cu dificultăţi/ tulburări de limbaj şi comunicare din învăţământul de masă, inclusiv copiii cu dizabilităţi şi/sau CES.

Profesorul logoped este specialistul care se ocupă cu diagnosticul şi corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare.

Profesorul logoped își desfășoară activitatea în cabinetele logopedice şcolare existente în unitățile din învățământul public.
În competenţa profesorilor-logopezi din cadrul cabinetelor logopedice şcolare intră următoarele tulburări de limbaj şi de comunicare: tulburările de pronunţie/articulare; tulburările de ritm şi fluenţă a vorbirii; tulburările limbajului scris-citit; tulburările de dezvoltare a limbajului; alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor.
Forma de organizare a terapiei logopedice este activitatea cu grupe mici, de 2 – 4 copii, sau individual, în funcţie de următoarele criterii: tipul tulburării de limbaj; gravitatea tulburării de limbaj; vârsta copilului/elevului; asocierea tulburării de limbaj şi comunicare cu alte dizabilităţi.
Durata activităţii de terapie logopedică este cuprinsă, de regulă, între 20 – 45 de minute, în funcţie de vârsta copilului şi caracteristicile psihoindividuale;

Activitatea profesorului logoped se desfăşoară în etape şi presupune îndeplinirea următoarelor atribuţii:

  • Depistarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare din grupele mari din grădiniţe, a elevilor din clasa pregătitoare şi a celor din clasa I;
  • Invitarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare la cabinetul logopedic, pe bază de scrisoare/adresă scrisă/e-mail/alte modalităţi de comunicare cu părinţii/tutorii/reprezentanţii legali;
  • Examinarea logopedică complexă a copiilor consiliaţi/sprijiniţi, în colaborare cu familia, cu cadrele didactice, cu profesorul-consilier şcolar şi cu profesorul itinerant şi de sprijin, acolo unde este cazul, în scopul identificării tuturor factorilor care influenţează evoluţia limbajului şi a comunicării copilului;
  • Organizarea, pe principii psihopedagogice, a grupelor de terapie în funcţie de vârstă, tipul şi gravitatea tulburării de limbaj;
  • Elaborarea/adaptarea programelor de terapie logopedică în funcţie de tipologia tulburărilor de limbaj şi de comunicare identificate;
  • Intervenţia terapeutic-recuperatorie în concordanţă cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor examinaţi;
  • Evaluarea periodică a progreselor realizate de elevi şi, după caz, reproiectarea activităţii de intervenţie;
  • Îndrumarea logopedică a cadrelor didactice de la grupă/clasă cu privire la activitatea de intervenție logopedică realizată prin: participarea/organizarea unor acțiuni de informare și consiliere logopedică în unitățile de învățământ arondate profesorului logoped;
  • Sprijinirea cadrelor didactice în abordarea personalizată a copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj și comunicare precum și a celor cu tulburări specifice de învățare;
  • Realizarea de programe, proiecte și parteneriate educaționale interne sau internaționale în domeniul terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare, inițiate sau implementate de CJRAE și instituții/asociații/organizații neguvernamentale naționale sau internaționale.